Miękka hybryda z Polski
Jeep Avenger jest kompaktowym SUV-em amerykańskiej marki, która w 2024 roku powiększyła się o trzecią, kolejną po benzynowej i elektrycznej wersji napędu – nowoczesną hybrydę, charakteryzującą się niskim zużyciem paliwa oraz obniżoną emisją spalin. Warto pamiętać, że model Jeep Avenger uzyskał w Paryżu w 2023 roku pierwszy w historii prestiżowy tytuł „Europejskiego Samochodu Roku’’ w klasie napędów elektrycznych, promując Polskę jako producenta w zakładach zlokalizowanych w Tychach. Przedstawiając interesującą ofertę leasingową Avenger stał się najbardziej dostępnym modelem tego samochodu w historii marki na polskim rynku.
Skąd zainteresowanie tym niezwykłym samochodem? Słownik PWN podaje, że „jeep” lub „dżip” to auto terenowe a także „samochód wojskowy ze składanym dachem, używany przez armię amerykańską w czasie II wojny światowej. W roku 1941, w wyniku rozpisanego przez amerykańską armię przetargu na mały samochód wojskowy, przychodzi na świat Willys MB – małe, proste, lekkie auto z napędem 4×4. Dla porównania prototypy tego pojazdu ważyły około 10 kg mniej niż Fiat 126p. Zatwierdzony wojskowy Willys MB miał czterocylindrowy silnik o mocy 60 KM, trzybiegową skrzynię, zużywał każdą benzynę i osiągał prędkość ponad 65 mil/h (105 km/h). Tak w krótkim czasie rozpoczęła się legenda Jeepa, która trwa do dzisiaj. Gen. Dwight Eisenhower, późniejszy prezydent USA (1952-1960), zaliczył Willysa MB do trzech elementów wyposażenia armii amerykańskiej – obok samolotu Dakota i barki desantowej – dzięki którym aliantom udało się wygrać II wojnę światową.
Po wojnie Jeepy zostały podniesione do godności weteranów wojennych i bohaterów narodowych. „Posiadanie Jeepa staje się szaleństwem, już z kolorową tapicerką, wycieraczkami i lusterkami. Jak powiadano….kto już nie miał konia – chciał pędzić przez prerie Jeepem.” W czasie wojny koreańskiej Marilyn Monroe często występowała dla wojska w Jeepie, wzbudzając powszechny aplauz. W 1983 roku Ronald Reagan, późniejszy prezydent USA (1980-1988) otrzymał w prezencie od żony ukochany przez niego niebieski Jeep CJ-8, którym często objeżdżał swoje ranczo. W 2000 roku senator Barack Obama, późniejszy prezydent USA (2008-2016) kupił pierwsze w życiu auto – Jeepa Grand Cherokee.
W sumie od 1945 roku, kiedy zbudowano pierwszego cywilnego Jeepa, powstało ponad 30 modeli tej marki. Fabryki nie mogły nadążyć z produkcją Jeepa na całym prawie świecie a nowe modele wyjeżdżały nawet… z japońskich fabryk Toyoty i Mitsubishi. Miarą sukcesu Jeepa, który wjechał po schodach Kapitolu, były zwycięstwa w światowych plebiscytach, jako symbol współczesności obok suszarki do włosów.
Witając przebojowy Jeep Avenger – miękką hybrydę na polskim rynku, warto odnotować takie jego cechy jak: 100-konny silnik spalinowy 1,2 Turbo współpracujący z 21-kilowatową jednostką elektryczną, zużycie paliwa ok. 5,0 litrów/100 km przy obniżonej emisji hałasu i spalin, przyśpieszeniu 10,9s /100 km, szybkości maksymalnej ok. 180 km/h, trzy wersje Longitude, Altitude i Summit oraz supernowoczesne rozwiązania techniczne, które mogą być tematem oddzielnego opisu. Cena startowa nowego Jeepa wynosi 117 300 zł.
Jeep, jeep, wow.
Zdjęcie wykonano w Salonie Jeep ADF AUTO we Wrocławiu.