Chcielibyśmy polecić naszym czytelnikom bogate zasoby edukacyjne i naukowe Instytutu Pamięci Narodowej. Instytucja ta została powołana 19 stycznia 1999 r. na mocy ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. Do jej zadań należy opieka nad dokumentami organów bezpieczeństwa państwa, sporządzonymi w latach 1944-1990, prowadzenie śledztw w sprawie zbrodni nazistowskich i komunistycznych, popełnionych w okresie 1917-1990. Ponadto do ważnych zadań Instytutu Pamięci Narodowej należy prowadzenie badań naukowych oraz działalności w zakresie edukacji publicznej.
Ustawowym zadaniem IPN jest również poszukiwanie miejsc spoczynku osób poległych w walkach o niepodległość i zjednoczenie Państwa Polskiego, które zginęły w walce z systemem totalitarnym lub wskutek represji i czystek etnicznych w okresie 1917-1990 r. Dodatkowo IPN prowadzi działalność związaną z upamiętnianiem historycznych wydarzeń, miejsc i postaci w dziejach walk i męczeństwa narodu polskiego w kraju i zagranicą. Siedziba IPN mieści się w Warszawie przy ul. Janusza Kurtyki 1. Dodatkowo działa 11 oddziałów Instytutu we wszystkich miastach, w których funkcjonują sądy apelacyjne (Białystok, Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Warszawa, Wrocław), natomiast w kolejnych 7 miastach (Bydgoszcz, Gorzów Wlkp., Kielce, Koszalin, Olsztyn, Opole, Radom) powołano delegatury IPN. Od lipca 2021 r. prezesem Instytutu Pamięci Narodowej jest wybrany przez Sejm RP dr Karol Nawrocki.
W czasach, kiedy bezprawnie i arbitralnie niszczy się ważne instytucje państwowe, tym bardziej warto zapoznać się z opracowaniami i filmami IPN, które w sposób przystępny i ciekawy opowiadają historię bohaterskiej walki Polaków z totalitaryzmem.
Linki do różnych cyklów edukacyjnych pozwalają wybrać sobie tematy, które najbardziej zainteresują naszych czytelników.
Playlista cyklu „Dziecięce historie” https://bit.ly/465smiI
Playlista cyklu „Przystanek Historia” (filmy 10 min.) https://bit.ly/3FmCtnQ
Playlista cyklu „Historia zza kulis” https://bit.ly/3Cr46dc
Playlista podcastu „Ekspres czytelniczy IPN” https://bit.ly/3Zi85Sb
Playlista cyklu „Historia zapisana w fotografii” https://bit.ly/3Qmwkxq
Playlista cyklu „Książki pełne historii” http://bitly.pl/62w3d
Playlista cyklu „Oblicza historii” https://bit.ly/3twFvlP
Linki do wartościowych portali:
https://opowiedziane.ipn.gov.pl/ (nagrania ze świadkami i uczestnikami historii)
https://przystanekhistoria.pl/
IPNtv – https://www.youtube.com/user/ipntvpl
https://bnt.ipn.gov.pl/ Biuro Nowych Technologii IPN
https://edukacja.ipn.gov.pl/edu/materialy-edukacyjne Teki Edukacyjne, pomoc dydaktyczna dla nauczycieli
Być może zainteresują Państwa teksty:
W 1927 r. Polska i Związek Sowiecki zawarły porozumienie o wymianie więźniów politycznych
„Kościół z pomocą poszkodowanym w stanie wojennym. Diecezja katowicka”
Strach, aresztowania, brak środków do życia i dostępu do informacji o losie najbliższych to codzienność działaczy Solidarności po 13 grudnia 1981 r. Jako pierwszy ruszył im z pomocą Kościół.
„Wyrwane z rodzinnych domów”
Niewolnicza praca na rzecz okupanta stanowiła jeden z podstawowych sposobów eksploatacji ludności Polski przez III Rzeszę. Przymus pracy obejmował jednak nie tylko dorosłych, ale również dzieci powyżej 14 roku życia. W 1942 roku dolną granicę obniżono na rozkaz namiestnika Kraju Warty do 12 roku życia. W ten sposób nawet najmłodsi zostali włączeni w gospodarczą machinę Rzeszy.
https://przystanekhistoria.pl/pa2/teksty/105061,Wyrwane-z-rodzinnych-domow.html
Linki do polskiej i angielskiej wersji 8-minutowego filmu o 4 polskich rodzinach ratujących swoich żydowskich sąsiadów – „Czerwone korale”. W filmie poznajemy złożoność sytuacji w czasie okupacji niemieckiej w Polsce w czasie II wojny światowej. Niemcy zorganizowali krwawą obławę wymuszając torturami zeznania od jednego ze złapanych Żydów. Obok niemieckich żandarmów uczestniczyli w niej również Polacy, którzy, najczęściej pod groźbą śmierci, zostali zmuszeni do pracy w dowodzonej przez Niemców policyjnej formacji Polnische Polizei zwanej „policją granatową”. To wszystko nie wydarzyłoby się, gdyby Niemcy nie okupowali Polski. Link do filmów można zamieszczać w mediach społecznościowych i na różnych stronach.
Czerwone korale, wersja polska (8 min.)
Czerwone korale, wersja angielska z lektorem
To pierwszy z cyklu filmów „Nie tylko Ulmowie”. Będą publikowane w każdy piątek o godz. 10.15.
Więcej o projekcie: https://ipn.gov.pl/pl/dla-mediow/komunikaty/196867,TEKST-AUDIO-Pierwszy-odcinek-cykl-filmowego-IPN-o-Polakach-ratujacych-Zydow-dost.html
Tu odsyłacz do publikacji kolejnego filmu z tej serii: https://ipn.gov.pl/pl/dla-mediow/komunikaty/197167,TEKST-AUDIO-Ukrywani-uciekli-gospodarze-zabici-drugi-odcinek-cykl-filmowego-IPN-.html
Garść innych materiałów
Bezpłatne seminarium szkoleniowe online dla nauczycieli „FKL Ravensbrück – obóz koncentracyjny dla kobiet”. Wymagana jest tylko rejestracja.
Nagranie fragmentu wspomnień śp. ks. Tadeusza Isakowicza-Zaleskiego na temat służby w wojsku, do której powoływano kleryków w czasach PRL (nagranie zarejestrowane w Radwanowicach, 3.09.2020)
„Polki w walce i konspiracji” – czternasty odcinek cyklu „Jak Polki zadziwiały świat” – 21 stycznia 2024
„Ona była Pierwsza! Życie i sukcesy Haliny Konopackiej” z cyklu „Tytani sportu”
Tekst Katarzyny Adamów „Czesław Niemen”
17 stycznia 2004 r. zmarł Czesław Niemen – jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiej estrady. Niewielu z miłośników jego twórczości zdaje sobie jednak sprawę, że wokalista urodził się w Grodnie pod nazwiskiem Czesław Wydrzycki, a „Niemen” było początkowo jedynie pseudonimem artystycznym, nawiązującym do utraconej małej ojczyzny.
https://przystanekhistoria.pl/pa2/teksty/105148,Czeslaw-Niemen.html
Tekst „Zdobycie ruin. Wkroczenie Armii Czerwonej do Warszawy”
17 stycznia 1945 roku Armia Czerwona wkroczyła do zrujnowanej lewobrzeżnej Warszawy. Wraz z czerwonoarmistami do stolicy weszli także żołnierze 1. Armii WP. W dzisiejszej narracji historycznej trwa spór o słowo „wyzwolenie”. W rzeczywistości prawie nie było ani kogo, ani czego wyzwalać…
Artykuł Krzysztofa Pawluczuka „Walka portfelem. Sokolstwo Polskie i obligacje wojenne USA”.
Prowadzenie globalnego konfliktu zbrojnego wymagało posiadania ogromnej i doskonale wyposażonej armii. Jej wyekwipowanie w broń, pojazdy i zaopatrzenie oraz kilkuletnie utrzymywanie było gigantycznym wydatkiem dla skarbu każdego państwa. W USA próbowano złagodzić obciążenie budżetu za pomocą sprzedaży obligacji wojennych. W akcję tą czynnie włączyło się Sokolstwo Polskie.
Tekst Filipa Musiała „Ucieczka przed społeczeństwem”
„Odwilż” w kulturze przebiegała pod pełną kontrolą PZPR, już jednak wymuszone zmiany w aparacie represji miały znaczący wpływ na wyzwolenie się części społeczeństwa z paraliżującego strachu przed reżimem. Zmiany w bezpiece świadczyły, że nie jest ona wszechmocna, a zarazem dowodziły, że poddana silnej presji partia zaczyna się cofać.
https://przystanekhistoria.pl/pa2/teksty/105163,Ucieczka-przed-spoleczenstwem.html
Nagranie spotkania „Fotografia prawdę Ci powie” z cyklu „Historia zapisana w fotografii”.
Ważną rolę w przyciąganiu publiczności do zdjęć historycznych odgrywa zawarta w nich autentyczność dziejowa. Niekiedy przybiera ona postać piękną, opartą na glorii i pasmach niekończących się sukcesów, innym razem – brutalną, a wręcz naturalistycznie bolesną. Dekodując kontekst sytuacyjny, przebieg zdarzeń i wypadków towarzyszących wykonaniu zdjęcia zdystansujemy się do tzw. pierwszego (niekiedy pozornego) wrażenia, otrzymując niepomierną możliwość dotarcia do prawdy udokumentowanej fotografiami.
Karolina Trzaskowska-Kubasik „Zbrodnie popełnione na dzieciach polskich robotnic przymusowych osadzonych w obozie w Słupsku i w Gogolewku”
Według niemieckich pracodawców zbyt duża ilość ciężarnych robotnic przymusowych miała negatywny wpływ na wydajność pracy. Z tego względu zadecydowali o organizacji placówek, w których miano umieszczać odebrane im dzieci. Z powodu braku opieki lekarskiej oraz położniczej, dramatycznych warunków sanitarnych oraz systematycznego głodzenia niemowląt, stały się one ośrodkami masowej śmierci.
Fragmenty książek Wydawnictwa IPN
„Opór wobec stalinowskiej codzienności”. Czy komuniści byli w stanie wyeliminować wszelkie formy oporu społecznego? Jaką rolę odegrała w nim młodzież? Czy młodzi antykomuniści tworzyli prężnie działające organizacje? Jak wyglądały indywidualne formy sprzeciwu wobec systemu komunistycznego?
92. urodziny Eugeniusza Szylara, ratującego Żydów podczas II wojny światowej
Marcin Kapusta: Harcerska Solidarność. Od legalizacji do delegalizacji
Serdecznie zachęcamy do korzystania z cennej internetowej biblioteki tekstowej i audiowizualnej Instytutu Pamięci Narodowej.